June 12, 2020

Στη δημοσιότητα τα ΜΜΕ που χρηματοδοτήθηκαν στην πανδημία – Εκπλήξεις στη λίστα και έντονες αντιδράσεις

Στη δημοσιότητα δόθηκαν χθες τα στοιχεία σχετικά με τη χρηματοδότηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Την παρουσίαση των στοιχείων έκανε ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.

Όπως ήταν ήδη γνωστό, η κυβέρνηση διέθεσε 20 εκατομμύρια ευρώ σε συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης, προκειμένου να “τρέξουν” τις καμπάνιες «Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς» και ο Σ. Πέτσας ανέλαβε να παρουσιάσει το ποια ακριβώς ήταν τα μέσα που έλαβαν τη χρηματοδότηση.

Και παρόλο που μια τέτοια καμπάνια, που αφορά στη δημόσια υγεία σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, όφειλε κατά την ταπεινή μας άποψη να γίνει δωρεάν, ειδικά από τα κανάλια που χρησιμοποιούν δημόσιες συχνότητες χωρίς να έχουν πληρώσει τις απαραίτητες “άδειες”, τελικά η παρουσίαση των μέσων που χρηματοδοτήθηκαν δημιουργεί ακόμα περισσότερους προβληματισμούς.

Για παράδειγμα, στα 1.232 μέσα όλων των ειδών (εφημερίδες, ιστοσελίδες, ραδιοφωνικοί σταθμοί, κανάλια) που χρηματοδοτήθηκαν βρίσκουμε ακόμα και blogspots, δηλαδή ερασιτεχνικές προσπάθειες με μηδενικό κόστος λειτουργίας, αλλά και ιστοσελίδες που δεν συγκαταλέγονται στο Μητρώο Ηλεκτρονικών ΜΜΕ και άρα είναι αγνώστου ιδιοκτήτη. Μια τέτοια περίπτωση είναι η ιστοσελίδα meapospi.gr, η οποία δεν φαίνεται καν να λειτουργεί, όπως αντίστοιχα δε λειτουργεί ούτε το meapopsi.gr, σε περίπτωση που το πρώτο αποτελούσε τυπογραφικό λάθος.

Ενδιαφέρον προκαλεί και η περίπτωση της ιστοσελίδας menta.gr, η οποία όχι μόνο δε λειτουργεί, αλλά προσφέρει και το domain της (όνομα χώρου) προς πώληση, έναντι του ποσού των 4.900 ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα διαδικτυακά αρχεία, η εν λόγω σελίδα φαίνεται να μην έχει λειτουργήσει καθόλου τουλάχιστον από το 2016 και έπειτα.

Παράλληλα, στη λίστα των μέσων που έλαβαν χρηματοδότηση βρίσκονται και 2 σελίδες του Μένιου Φουρθιώτη. Η μία μάλιστα, με την ονομασία protieidisi, αποτελεί blog το οποίο φέρεται να έχει δημιουργηθεί τον Μάη του 2020 (ίσα που πρόλαβε δηλαδή την καμπάνια). Ταυτόχρονα, το εν λόγω blog δικαιολογεί πλήρως το όνομά του, καθώς έλαβε χρηματοδότηση πριν καν δημοσιεύσει την πρώτη του είδηση, η οποία φέρεται να έχει αναρτηθεί μία μόλις μέρα πριν την ανακοίνωση των μέσων που χρηματοδοτήθηκαν, ενώ στη συνέχεια προστέθηκαν κι άλλες ειδήσεις που φτάνουν μέχρι τον Ιούνιο του 2019, παρόλο που όπως αναφέραμε το μπλογκ δημιουργήθηκε τον περασμένο μήνα.

Την ίδια στιγμή, αρκετά μέσα μεγάλης απήχησης αποκλείστηκαν από τη χρηματοδότηση, ενώ συμμετείχαν κάποια που δεν βρίσκονται καν μέσα στα πρώτα 10.000 σε επισκεψιμότητα, αλλά και μέσα ενημέρωσης της ομογένειας, κάτι που δημιουργεί εύλογες απορίες σχετικά με το ποια ήταν τα κριτήρια της επιλογής. Απαντώντας, ο Σ. Πέτσας σχολίασε πως «δεν υπήρχε καμία πολιτική σκοπιμότητα», και έφερε ως παράδειγμα εφημερίδες όπως ο ‘Ριζοσπάστης’ και ‘Η Εφημερίδα των Συντακτών’ που όπως είπε «ασκούν κριτική στην κυβέρνηση».  Αναφερόμενος λοιπόν στη διαδικασία της επιλογής, τόνισε πως μεταξύ των κριτηρίων ήταν «να μην συμμετέχουν μέσα τα οποία διακινούν fake news».

«Μπορεί να συμμετέχει σε μια καμπάνια, που έχει ως βασικό της σύνθημα το «Μένουμε σπίτι», μια εφημερίδα ή ένα μέσο που χαρακτηρίζει αυτό το σλόγκαν «Μένουμε ταπί»; Μπορεί να συμμετέχει στην καμπάνια που προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό για την απειλή που δέχεται από τον κορωνοϊό, ένα μέσο που χαρακτηρίζει τον κορωνοϊό “κοροϊδο-ιό”;»  αναρωτήθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Ωστόσο, προκύπτει από τη λίστα πως τέτοιο μέσο υπήρξε και δεν είναι άλλο από το Ellinismos-Orthodoxia.gr, το οποίο υποστήριζε πως σύμφωνα με «Έλληνες γιατρούς», ο ιός «δεν μεταδίδεται από τη Θεία Κοινωνία».

Παρόμοιους ισχυρισμούς διέδιδε και το voicenews.gr του Κυριάκου Βελόπουλου που επίσης χρηματοδοτήθηκε.

Πάντως, δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα τα ακριβή ποσά που έλαβε το κάθε μέσο, κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του πρώην κυβερνητικού εκπροσώπου επί πρωθυπουργίας Κώστα Καραμανλή, Ευ. Αντώναρου, ο οποίος μίλησε για «ένοχη σιωπή για το ποιο ποσό πήγε πού στην αμφιλεγόμενη διαφημιστική για τον κορωνοϊό» και ζήτησε «να μάθει ο κόσμος ποια ποσά έφθασαν στους τελικούς παραλήπτες, ποια χάθηκαν στον δρόμο ως προμήθειες και, τέλος, για όσους ξέρουν, αν και τι επιστροφές υπάρχουν και πού κατευθύνθηκαν τελικά».

Έντονη αντίδραση και από την αξιωματική αντιπολίτευση που κάνει λόγο για «θεσμική παρεκτροπή και πάρτι διασπάθισης δημόσιου χρήματος», σχολιάζοντας δια στόματος Αλέξη Χαρίτση ότι «ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αντί να δώσει απαντήσεις και συγκεκριμένα στοιχεία για τα 20 εκατ. ευρώ, ομολόγησε επί της ουσίας ότι τα χρήματα των φορολογουμένων μοιράστηκαν κατά το δοκούν, χωρίς κριτήρια αναγνωσιμότητας, αριθμού εργαζομένων και επιχειρηματικής βιωσιμότητας».

Στο ίδιο μήκος κύματος και το Κίνημα Αλλαγής, που ζητά να κατατεθούν στη Βουλή όλα τα έγγραφα που αφορούν στην καμπάνια, μέσω σχετικής ερώτησης των βουλευτών Κώστα Σκανδαλίδη, Χάρη Καστανίδη και Βασίλη Κεγκέρογλου προς τους υπουργούς Οικονομικών και Επικρατείας, Χρήστο Σταϊκούρα και Γιώργο Γεραπετρίτη.

 

 

Ολόκληρη η λίστα εδώ

Leave a Reply

%d bloggers like this: